Diverse

Undgå skader, når du træner


Det er sundt, når du bevæger dig og træner. Det giver fornyet energi, og det er godt for din krop at blive bevæget og opbygge muskler. Du vil opleve at blive glad og tilfreds med dig selv efter en træning. På den måde er det godt for både din krop og sjæl. Dog kan du også godt opnå skader ved din træning, hvis ikke du passer godt nok på.

Byg din krop stille og roligt op

Du kender det måske. Du har endelig meldt dig ind i et fitnesscenter, og nu skal du bare give den gas. Men her skal du huske at tænke på din krop. Hvis ikke din krop er vant til at blive brugt på den måde, kan det godt give skader, hvis du sådan fra den ene dag til den anden går amok med din træning. Byg det derfor stille og roligt op, så du ikke starter for hårdt ud.

Spring aldrig opvarmning over

For mange kan opvarmning godt virke som noget af det mest kedelige, men ikke desto mindre, er det noget af det vigtigste ved din træning. Det behøver ikke kræve mere end 10-15 minutter på et løbebånd eller crosstrainer, men det er med til at mindske risikoen for skader.

Lyt til din krop

Din krop ved bedst. Hvis den gør ondt, er det vigtigt, at du lytter til den og tager hensyn til det. Dine muskler må gerne blive ømme og føles brugte efter en træning, men de skal ikke brænde, stikke eller hæve op. Det er vigtigt, at hvis du fornemmer, at noget ikke føles rigtigt, at du så ikke fortsætter med hård træning. Her er det bedre, at du lytter til din krop og f.eks. kontakter en fysioterapeut, hvis ikke smerterne forsvinder. Klik her for at læse mere. Du skal leve med din krop hele livet, så pas på den.

Diverse
Havearbejde giver god motion
Diverse
Hvad er e-væske?
Diverse
Køber du din agurkesalat i supermarkedet?