GÆSTEBLOGGER - BLIV KLAR TIL SKIFERIEN MED DISSE ØVELSER • Fitnessinfo.dk

GÆSTEBLOGGER – BLIV KLAR TIL SKIFERIEN MED DISSE ØVELSER

Kristoffer Krüger om øvelser til skiferie

Halløj! Mit navn er Kristoffer Krüger, og til dagligt er jeg fitnessinstruktør i det lokale fitness hvor jeg bor, og udover jobbet som instruktør, driver jeg webshoppen alverdens-voks.dk, hvor jeg sælger alt indenfor voks.

Nu er julen jo overstået, og vi er så småt begyndt at vænne os til det nye år, som går os i møde. Det nye år betyder, for mange familier, at skiferien er over os, og dette er et af årets højdepunkter. Tusindvis af danskere tager hvert år på skiferie, da dette er en sund og aktiv form for ferie, hvor man kan være ude i det fri, hygge sig med familien og være aktiv samtidig.

Det er vigtigt at forberede sig til at stå på ski/snowboard allerede 1-2 måneder inden.

Specielt det at være i forholdsvis god form, er en vigtigt faktor, at have styr på! Det er sådan set lige så vigtigt, som at have sine ski vokset og klargjort, eller at have skibriller med på skiferien. Hvis man ikke har forberedt sine ben til en uge, hvor du bevæger dig langt mere end normalt, kan der forekomme grumme og irriterende skader, som du kunne have forebygget.

Det kræver hverken meget tid eller ressourcer at blive klar til at stå på ski eller snowboard. En af de grundlæggende ting for skiløb og såvel som snowboard, er at man skal have fjedrende knæ. Tit oplever man, at benene syrer til, og man bliver nødt til at sagtne farten ned ad bjerget, eller helt stoppe for at holde en pause.

Udover at benene danner mælkesyre langt hurtigere, når man ikke er i så god form, bliver man også mere øm og træt i benene. Ømheden er faktor, som man ikke kan komme udenom, og alle vil opleve det. Den vil ofte komme allerede på anden/tredje dagen, men man kan reducere den en smule, ved at have forberedt sin krop og ikke mindst ben.

Først og fremmest vil det være en god idé, at løbe en tur et par gange om ugen hvis du ikke allerede gør det. Du kan også vælge cyklen frem for løbeskoene. Men dette er en temperamentssag – det vigtigste er bare, at du få bevæget dig.

Derudover skal du udføre forskellige træningsøvelser 3-4 gange i ugen. Du behøver ikke lave mere end 2 øvelser med 3 sæt af 20 repetitioner.

Øvelse 1 – Squat

Hvis du ikke kender squat-øvelsen, er det på høje tide at du kommer til det. Øvelsen går i alt sin enkelthed ud på at bøje i knæerne, så du cirka har 90° vinkel i dine knæhaser. Du skal lade som, at du er ved at sætte dig på en stol.

Et af fokuspunkterne er at holde balancen, men du skal også sørge for, at dine knæ ikke kommer ud over dine tåspidser. Som nævnt ovenfor skal du lave 3 sæt af 20 repetitioner.

Øvelse 2 – Lunges

Denne øvelse er en smule mere teknisk, og kræver forholdsvis meget balance.

Udgangspositionen er med let spredte ben – cirka 20-30 cm mellem fødderne. Derefter tager du et skridt frem, tilpas langt, så der igen er 90° i hver knæhase. Du træder nu tilbage, og træder frem med det andet ben.

Igen skal du lave 3 sæt af 20 repetitioner. HUSK at det er 20 repetitioner på hvert ben.

Dette var et lille indlæg omkring hvordan du bliver klar til skiferien, hvor jeg hovedsageligt har fokuseret på at komme i god form og hæve syregrænsen vha. udholdenhedstræning.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
GÆSTEBLOGGER - BLIV KLAR TIL SKIFERIEN MED DISSE ØVELSER, 10.0 out of 10 based on 4 ratings
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes