HVORDAN FÅR MAN SIXPACK HURTIGT? • Fitnessinfo.dk

HVORDAN FÅR MAN SIXPACK HURTIGT?

Kan du nikke genkendende til spørgsmålet: “Hvordan får man sixpack hurtigt?”, så er du havnet det rigtige sted. I denne artikel vil vi kort og godt guide dig til, hvordan du opnår de bedste forudsætninger for at få en sixpack hurtigst og mest effektivt.

OBS! Læs dette først: Et af Danmarks mest populære programmer

Hvis du vil direkte i gang med at få sixpack, så har Tue Lindblad udfærdiget et af Danmarks allermest populære og anerkendte programmer til styrketræning. Træningsprogrammet er udviklet i samarbejde med 4 eksperter, og det dækker også, hvordan du træner dine mavemuskler konkret og effektivt.

Find styrketræningsprogrammet lige her

Hvad skal der ellers til?

Der findes et hav af fancy piller, hemmeligheder og fantastiske trylleformularer derude, som alle lover dig, at med lige netop deres produkt får du en rigtig flot sixpack på nul komma dut. Well, guess what – Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også.

Rent ud sagt er der i virkeligheden kun 6 ting der er nødvendige at vide (og udføre!), for at man får en sixpack hurtigt:

1. Udøv cardio træning og reducer fedtprocent.

2. Udøv styrketræning af mavemusklerne.

3. Udøv cardio træning og reducer fedtprocent.

4. Spis sundt.

5. Udøv cardio træning og reducer fedtprocent.

6. Gentag punkt 1-5.

Ja okay – reelt set drejer det sig kun om 2-3 ting, og hvis du overholder de få retningslinjer, så er du allerede langt bedre stillet i forhold til at få en sixpack hurtigt. Proceduren er som sådan ret simpel og ligetil, men vi vil alligevel godt uddybe lidt i denne artikel, så vi kan få skubbet dig ordentligt i gang med din nye målsætning.

Hvordan får man sixpack hurtigt – Punkt 1: Cardio træning

Reducering af din krops fedtprocent er en af de absolut vigtigste ting, som du simpelthen bare bliver nødt til at gøre, hvis du vil have en flot og tydelig sixpack. Faktum er, at du har en vis mængde mavefedt foran selve musklerne.

Hvordan får man sixpack hurtigt

Tillad os at komme med en lille bilanalogi: Hvis du lige har købt en kanon flot, ny bil, , hvad hjælper det så, hvis du snavser den fuldstændig ind i grimt, fedtet mudder fra top til tå? Så er der jo ingen der kan se din flotte, nye bil som gemmer sig væk inde bag mudderlaget.

Det er det samme med mavefedtet – det SKAL væk, før man kan se din flotte sixpack som gemmer sig inde bagved. Rigtig mange mennesker oplever faktisk, at når de først begynder at træne og dermed tabe sig på maven, så kommer mavemusklerne lige pludselig til syne, og stille og roligt begynder deres sixpack at tage form.

Måske sidder du nu og tænker: “Hvad er cardio og træning, og hvordan får man sixpack hurtigt med det?”. I så fald kommer her en kort forklaring: Cardio stammer fra det engelske cardiovascular, som på dansk betyder hjerte- kar. I princippet går det “bare” ud på, at du skal udøve en træning der gør, at din puls kommer godt op i omdrejninger, så du får forbrændt en masse kalorier og fedtceller.

Du kan bl.a. læse om idéer til øvelser, hvordan du måler din puls, hvor høj din puls bør være under din cardio træning mm. i vores artikel om cardio træning.

Hvordan får man sixpack hurtigt – Punkt 2: Styrketræning af mavemusklerne

Som du nok har bidt mærke i, så er din cardio træning det allervigtigste, hvis du vil synliggøre dine mavemuskler. Når det så er sagt, så skader det naturligvis ikke at træne musklerne målrettet ved siden af din cardio træning. Selvom du måske ikke tænker over det, så træner du faktisk dine mavemuskler hele dagen, da de konstant er på arbejde; når du står op, når du sætter dig ned, når du rejser dig op og når du går frem og tilbage i løbet af dagen, bare for at nævne et par stykker. Mavemusklerne er med til at holde dig oprejst, så de stimuleres faktisk næsten hele tiden.

Dette er en kæmpe fordel i forhold til den deciderede træning af dine mavemuskler. De er nemlig så vant til at blive brugt fysisk, at de også restituerer meget hurtigere end f.eks. brystmuskler, biceps og triceps. Derfor kan du i princippet træne dem hver dag, i modsætning til nogle af de andre muskelgrupper, som typisk har behov for 1-2 dages restitueringstid. Du behøver naturligvis ikke at træne dem alle ugens 7 dage, men der er intet til hinder for, at du træner dem målrettet 4-5 gange om ugen.

Hvordan får man sixpack hurtigt – Punkt 2.1: Øvelser til træning af mavemusklerne

1. Du kan tage helt almindelige mavebøjninger – eksempelvis 3-4 sæt, hvor du tager så mange mavebøjninger, som du overhovedet kan, i hvert sæt. Tag eventuelt en pause på 1 minuts tid mellem hvert sæt.

2. Hvis du vil tage den skridtet videre, så kan du evt. supplere med omvendte mavebøjninger: Her ligger du også på ryggen, men i stedet for at løfte din overkrop op og frem mod dine ben, så lader du overkroppen ligge fladt ned på gulvet, og løfter derimod benene op i luften – gerne strakte hvis muligt.

3. Vil du helt sikker på, at du kommer hele vejen rundt om musklerne, som skal blive til din nye flotte sixpack, så kan du anskaffe dig en Pull Up/Chin Up Bar og dertilhørende Abslings. Med det minimale udstyr har du mulighed for at udøve hængende mavebøjninger, som giver super godt til mavemusklerne. Du kan se mere om det udstyr i vores anden artikel om træningsudstyr til hjemmet, under afsnittet ‘Træningsudstyr til hjemmet som egner sig til styrketræning”.

Hvordan får man sixpack hurtigt – Punkt 3: Spis sundt

Dette sidste punkt er måske simpelt og ligetil, men du må endelig ikke undervurdere det, hvis du gerne vil have en flot sixpack frem. Du behøver ikke nødvendigvis at holde 110% regnskab over dit daglige kalorieindtag og kalorieforbrænding, men du bør kraftigt overveje at være opmærksom på, hvad du indtager i løbet af dagen. Det er klart, at jo mere du går op i det og holder styr på det, desto bedre, eller i hvert fald hurtigere, vil du kunne se resultater. Men bare det at du eventuelt ændrer dine spise- og drikkevaner en lille smule, vil være en stor hjælp for dig, og det er stadig et vigtigt segment i forhold til, hvordan man får sixpack hurtigt.

  • Drikker du Coca Cola jævnligt? Skift det ud med Coca Cola Zero, eller endnu bedre – danskvand. 
  • Spiser du mejeriprodukter, såsom creme fraiche? Køb light produkterne med under 5% fedt, i stedet for de fede varianter med 18-30% fedt.
  • Bruger du meget smør på dine rugbrødsmadder? Prøv at bruge intet, eller i hvert fald halvér mængden.
  • Osv., osv., osv.

Det kan godt være, at nogle af ændringerne i dine spise- og drikkevaner kræver lidt tilvænning. Men det vil ikke vare særlig længe, før du har vænnet dig til de nye alternativer, og det er simpelthen for dumt at sløse på dette punkt, hvis du gerne vil have din sixpack hurtigst muligt.

Ovre hos Fitnessopskrifter.dk kan du hente inspiration til sundt/sundere mad.

Husk: Spis ikke nødvendigvis mindre end du plejer (måske med undtagelse af aftensmaden – spis dig mæt, ikke propmæt), men hold i det mindste øje med fedt- og sukkerindholdet i de produkter, du indtager.

Og gå så ud og gør dig fortjent til den sixpack!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.3/10 (15 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +7 (from 7 votes)
HVORDAN FÅR MAN SIXPACK HURTIGT?, 9.3 out of 10 based on 15 ratings

No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes