Tung styrketræning giver mere power som cykelrytter

GÆSTEBLOGGER – TUNG STYRKETRÆNING GIVER DIG MERE POWER SOM CYKELRYTTER

Rigtig mange cykelmotionister er ved at få en mindre depression, når de må se i øjnene, at deres sommercykel skal stilles i garagen pga. sne, frost og glatte veje. I stedet for at gå i hundene over din manglende træning på de danske landeveje, kan du ligeså godt bruge vinteren fornuftigt og forberede dig optimalt mod den nye sæson.

I den forbindelse er det værd at se nærmere på styrketræning. Styrketræning er typisk ikke noget du normalt forbinder med en typisk cykelrytter, men der er rigtig mange fordele at hente ved at træne lidt med vægte henover vinteren.

Tung bentræning giver dig mere power i benene = flere watt

I stedet for at falde sammen i sofaen og vente på, at vejret bliver godt i gang, kan du med fordel melde dig ind i fitnesscenteret. Tung træning af dine ben giver dig nemlig en masse gode fordele som cykelrytter du vil høste frugterne af i den nye sæson.

Ved at træne dine ben med tunge vægte, opbygger du en større styrke, der vil give dig mere power, når du kommer til den nye sæson. Og mere power er som bekendt lig med flere watt i pedalerne – og det er det vi er interesserede i at få.

Hvilke øvelser skal du så lave i fitnesscenteret?

Herunder kan du se nogle eksempler på ekstra populære benøvelser til cykelryttere.

  • Squat
  • Benpres
  • Lunges
  • Calf extentions
  • ”Bag lår kick”
  • Rygbøjninger 

Husk også at træne din core-muskulatur og din fleksibilitet (stræk ud)

Udover ben er det også uhyre vigtigt, at du får trænet din core og ikke mindst fleksibilitet. En stærk core er et must, hvis du gerne vil kunne sidde lang tid på cyklen uden at få ondt i ryggen og lænden.

Derudover er coretræning også alt andet lige med til at give dig en flottere og bedre kropsholdning. Coretræning handler i høj grad om mave- og rygøvelser. Øvelser som rygbøjninger og planken er super effektive til at træne din core.

Husk også at bruge tid på udstrækning. Fordelen ved at strække ud er, at du får nogle mere fleksible muskler. Fleksible muskler er især at foretrække, når du sidder meget foroverbøjet på en racercykel. Hvis ikke dine muskler er fleksible, vil du efter et par timer i sadlen få ondt.

I vinterperioden er det en god ide at indføre 2-3 dage, hvor du sørger for at få strækket godt ud. Du kan med fordel gøre det efter din spinningstime og bentræning. Herunder ser du en video med en række gode udstrækningsøvelser til cykelryttere.

 

Et godt tip: Træn dine ben lige efter spinningstimen

Hvis du har et mål om at sænke din fedtprocent med nogle procentpoint, er det en fordel, hvis du styrketræner EFTER du har dyrket cardio. Som cykelrytter er du typisk ikke interesseret i at blive stærkere, men stærkere.

Derfor er det altså en god ide at dyrke styrketræningen af dine ben efter du har taget en tur på spinningscyklen.

Artiklen er skrevet af Simon som i de sidste fem år har dyrket landevejscykling på motionsplan. Han har deltaget i flere motionsløb i Danmark og skal i 2015 deltage i et af verdens mest udfordrende motionsløb La Marmotte (175 km langt og +5000 højdemeter). Hvis du vil læse flere artikler om cykling, motion og sundhed fra Simon, kan du med fordel besøge BedreBoligliv.dk.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
GÆSTEBLOGGER - TUNG STYRKETRÆNING GIVER DIG MERE POWER SOM CYKELRYTTER, 10.0 out of 10 based on 1 rating
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes