GÆSTEBLOGGER - SEX OG SUNDHED - TO SIDER AF SAMME SAG • Fitnessinfo.dk

GÆSTEBLOGGER – SEX OG SUNDHED – TO SIDER AF SAMME SAG

Dette indlæg er skrevet af Karen Idorn fra healthexpress.dk.

Undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem usund livsstil og problemer i sexlivet. Det bør være et incitament til at leve sundere, mener overlæge, dr. med. Morten Frisch fra Statens Serum Institut.

Ni ud af ti danskere mellem 16 og 65 år mener, at et godt sexliv er afgørende for ens livskvalitet. Det viser en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse fra 2012. Sex er altså en vigtig indikator for, om du trives og generelt føler dig tilfreds med dit liv.

Et godt og velfungerende sexliv hænger ofte sammen med en sund livsstil med sund kost og motion, men omvendt kan en usund levevis påvirke din sexlyst i negativ retning og bl.a. medføre seksuelle dysfunktioner. Det er altså svært at sige, om det eksempelvis er overvægt, der gør, at vi har et dårligt sexliv, eller om vi er overvægtige, fordi vi har et dårligt sexliv.

Overvægtige har mindre sex

Det kommer nok ikke som en stor overraskelse, at mange overvægtige har mindre lyst til sex end folk, der holder sig inden for normalvægten. Det hænger formentligt sammen med, at mange overvægtige har et lavt selvværd og dårlig selvtillid, hvilket smitter af på deres lyster i soveværelset.

Men det er ikke kun de psykologiske aspekter ved at være overvægtig, der påvirker den manglende lyst til lagengymnastik. Det er også de fysiske aspekter ved det at have for mange overflødige kilo på sidebenene. Fysisk udmattelse og manglende nydelse som følge heraf er nogle af konsekvenserne. Og den manglende lyst giver ofte dårlig samvittighed i forhold til ens partner, og det fører måske til overspisning og på den måde starter den onde cirkel.

En undersøgelse fra 2011 udarbejdet af forskere fra Statens Serum Institut, Københavns Universitet og Statens Institut for Folkesundhed viser, at overvægtige eller fysisk inaktive har markant mindre sex. Ifølge Morten Frisch, som er en af forskerne bag undersøgelsen, fortæller folk med et BMI større end 30 oftere, at de ikke har haft sex inden for det sidste år.

Undersøgelsen viser desuden, at det samme gælder for kvinder, der ryger, men igen er der tale om en ond cirkel, hvor det er svært at sige, om kvinder har mindre sex, fordi de ryger, eller de ryger pga. manglende sex.

Rygning giver rejsningsproblemer

En usund livsstil har ikke kun negative konsekvenser for ens sexliv, men kan også give seksuelle problemer (dysfunktioner) i soveværelset. Således viser undersøgelsen også, at overvægt, rygning, for meget alkohol, hårde stoffer mv. kan forårsage seksuelle dysfunktioner – især for mænd.

At rygning giver rejsningsproblemer har længe været veldokumenteret, og ifølge Morten Frisch bør man i højere grad bruge denne viden i kampagner mod rygning fremadrettet. Det er nemlig ofte lettere for unge mænd at forholde sig til at have et godt sexliv end åreforkalkninger og kræftsygdomme.

Eksempelvis viser forskning, at orgasmeproblemer og for tidlig sædafgang er dobbelt så udbredt hos mænd, der drikker mere end 21 genstande om ugen sammenlignet med mænd, der drikker 1-7 genstande om ugen, samt at rejsningsproblemer er langt hyppigere hos denne gruppe.

Omvendt er et godt sexliv tilsyneladende med til at forlænge livet. Det viser et britisk studie, der fulgte mænd gennem ti år, som havde sex mindst to gange om ugen, idet de havde en halvt så høj dødelighed end mænd, der havde sex mindre end en gang om måneden.

Det er dog svært at sige, om det er et godt og sundt sexliv, der gør, at man holder sig sund og rask, eller om det er en sund livsstil, der gør, at man har et velfungerende sexliv.

Du kan dog selv være med til at forbedre dit sexliv ved at ændre vaner og livsstil. Her er 7 sunde livstilsændringer, som kan medvirke til at give dig et bedre sexliv.

7 sunde vaner der kan forbedre dit sexliv

Sunde vaner og livstilsændringer kan øge dit seksuelle begær, forbedre dit sexliv og muligvis hjælpe med at behandle problemer som seksuel dysfunktion. Seksuel ophidselse er afhængig af et sundt hjertekar-system og en generel sund livsførelse, så både mænd og kvinder kan opnå et bedre sexliv ved at opretholde en sund livsstil.

  1. Kvit smøgerne

Nikotin er med til at indsnævre blodkar, hvilket kan medføre skader i arterierne og venerne, så det bliver sværere at opnå blodtilførsel til penis. Et rygestop kan derfor forbedre dit sexliv og øge din libido. 

  1. Dyrk motion

Regelmæssig motion kan hjælpe både kvinder og mænd til et bedre sexliv og en øget sexlyst, fordi det holder hjerte-/kar-systemet sundt, hvilket giver en øget libido og gør det lettere at opnå en erektion.

Motion øger desuden niveauet af kønshormoner samt endorfiner og gør, at du føler dig bedre tilpas og får et bedre kropsbillede. 

  1. Nedsæt dit stressniveau

Stress kan til tider have større negative konsekvenser for dit helbred end hjertesygdomme og sågar kræft. Stress management teknikker såsom meditation og yoga kan hjælpe med at forbedre dit sexliv, fordi det holder dit adrenalin-niveau nede. 

  1. Få mere søvn

Mangel på søvn er forbundet med rejsningsproblemer. Ligesom med de metoder, der reducerer stress, frigiver du gavnlige hormoner, når du sover. Hvis din søvn forstyrres af søvnapnø, stress eller medicin mv. kan det påvirke hjernens kemi samt dit humør, og det kan igen have negativ indvirkning på din sexlyst. 

  1. Drik mindre alkohol

I moderate mængder kan rødvin og andre typer alkohol have visse fordele, idet vin indeholder flavonoider (vegetabilske antioxidanter), som kan have en beskyttende effekt mod visse sygdomme såsom hjertesygdomme og visse kræftsygdomme. Men i for store mængder kan alkohol virke depressivt, og det anbefales derfor at holde dit forbrug til et moderat niveau, dvs. maksimalt 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. 

  1. Drik mindre koffein

Koffein kan have en negativ effekt på blodgennemstrømningen, men der er samtidig tegn på, at chokolade – som også indeholder koffein – kan have en positiv indflydelse på sexlysten. Der er ikke noget endeligt bevis for, at koffein fører til erektil dysfunktion, blot at koffein kan begrænse blodkarenes funktion. Det er derfor en god ide at holde dit koffein-forbrug til et moderat niveau for at opnå et bedre sexliv.   

  1. Spis sundt

Det kommer nok ikke bag på nogle, at det er godt at spise sundt for at bevare et godt helbred. En farverig kost med antioxidanter i form af masser af frugt og grønt kan bidrage til en øget libido og et bedre sexliv.

Behandling af erektil dysfunktion

Har du prøvet alle ovenstående tiltag og har du (eller din partner) stadig problemer med at opnå en erektion, som gør, at I kan have et tilfredsstillende sexliv, er der stadig hjælp at hente. Der findes nemlig flere forskellige behandlinger mod rejsningsproblemer, som kan hjælpe dig/jer med igen at få gang i soveværelset.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes