GÆSTEBLOGGER - DIGITAL BADEVÆGT - LAVER DU DISSE FEJL? • Fitnessinfo.dk

GÆSTEBLOGGER – DIGITAL BADEVÆGT – LAVER DU DISSE FEJL?

Skrevet af gæsteblogger Marcus Forsberg:

Marcus Forsberg

Marcus Forsberg

Mit navn er Marcus Forsberg, og jeg er forfatteren bag denne artikel om korrekt brug af en digital badevægt. Jeg har tidligere arbejdet som fitness instruktør, og har deraf en del erfaring, men disse råd er udelukkende af personlige erfaringer. Når jeg ikke skriver artikler om fitness, sælger jeg kufferter og rejseudstyr hos RejseGear.dk.

Vores vægt er ikke blot et tal for os længere

For mange er det blevet en besættelse, og for andre er det kickstarteren på dagen. Nogle mennesker vejer sig alt for tit, andre gør det med omhu, men størstedelen gør det forkert. En negativ oplevelse på vægten kan ødelægge selv det stolteste mindset, ødelægge dagen og i værste tilfælde drive personen ud i en depression.

Det er meget forskelligt i hvilken sammenhæng, vi anvender en digital badevægt i – nogle gør det fordi de skal tabe de sidste kilo, andre gør det fordi de skal tage på, og i det hele taget bliver det gjort i et meget bredt omfang, uden at man egentlig tænker nærmere over det.

Her vil jeg hurtigt gennemgå nogle fejl, de fleste mennesker begår, før de træder op på vægten.

Digital badevægt

1. De fleste mennesker vejer sig hver dag

Det er psykisk usundt at veje sig selv hver dag – vores kropsvægt kan sagtens variere med 3-4 kilo fra den ene dag til den anden, og derfor vil personer der vejer sig selv hver dag, opleve store udsving og vægten og dette resulterer i, at deres kropsvægt bliver en besættelse for dem og ødelægger psyken.

2. Du vejer dig når du er hjemme hos andre

Dårlig ide!

Det er ikke alle badevægte der er lige akkurate, og derfor er det anbefalet, at du kun bruger din egen vægt, og bliver ved med dette.

3. Du har købt en digital badevægt til 35 kroner

Det er altid en god ide at investere i en god og præcis digital badevægt – der er rigtig mange badevægte der koster under 100 kroner, men kvaliteten følger som regel prisen. Med en lavkvalitets vægt kan du risikere at få upræcise målinger.

Her er et eksempel på en kanon god digital badevægt fra Bodylab, som desuden kan vise din ønskede idealvægt.

4. Du vejer dig efter at have spist en stor aftensmad

Det kan du sagtens sige dig selv. Man er som regel tungere sidst på dagen, vægten kan sagtens varierer 3-4 kilo fra en tur på vægten om morgenen til en tur om aftenen. Det er anbefalet at hoppe på vægten om morgenen, og gerne inden du har spist morgenmad. Derudover er det anbefalet at du springer på vægten på samme tidspunkt på dagen hver gang, og ikke skifte mellem tidspunkter på døgnet.

5. Du vejer dig selv efter en hård træning

Når man lige har gennemført en hård træning, kan man godt have svedt en liter væske af, og en vejning kan derfor vise for lidt. Du skal ikke juble eller græde fordi vægten midlertidig viser et lavere tal end normalt.

6. Du vejer dig selv når du har tøj på

Hver gang du vejer dig, skal du have så lidt tøj som overhovedet muligt på, for at få den mest præcise måling. Jeg står gerne i underbukser, når jeg vejer mig selv, og gør det gerne om morgenen inden morgenmad. Et sæt tøj kan sagtens veje 2-3 kilo.

Derudover er der blot at sige, at det er anbefalet at veje dig ugentligt, og selvfølgelig ikke hver dag!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
GÆSTEBLOGGER - DIGITAL BADEVÆGT - LAVER DU DISSE FEJL?, 9.0 out of 10 based on 2 ratings

3 Responses to GÆSTEBLOGGER – DIGITAL BADEVÆGT – LAVER DU DISSE FEJL?

  1. Mikkel H august 5, 2013 at 3:00 pm #

    Er det så fuldstændig ligegyldigt, hvornår på dagen man vejer sig?

    Jeg synes tit jeg hører folk snakke om “morgenvægt”?

    Nogle råd?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
    • Marcus Forsberg august 8, 2013 at 11:42 pm #

      Morgenvægt bliver ofte nævnt sammen med aftenvægt, og er fænomenet, at man har X vægt om morgenen og X vægt om aftenen.
      Som også nævnt i artiklen, er der utrolig mange faktorer der spiller ind, når du vejer dig, og derfor er det stærkt anbefalet, at du altid vejer dig på samme tidspunkt på dagen, samme dag på ugen.

      Hvis din dag rutine ser ens ud hver dag (Højst usandsynligt), så er det ligegyldig hvornår på dagen du vejer dig, men det er selvfølgelig anbefalet at du vejer dig om morgenen, efter urinladning, og helst i så lidt tøj som overhovedet muligt.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Mads Grønlund august 5, 2013 at 5:25 pm #

    Hej Mikkel

    Som Marcus skriver i artiklen, under punkt 6, så foretrækker han at veje sig om morgenen, inden morgenmad.

    På den måde får du det mest præcise tal, hvad angår din vægt. Husk selvfølgelig, at du bør veje dig selv under samme omstændigheder, hver gang du vejer dig.

    Vi vil desuden supplere Marcus’ råd med, at man evt. lige hopper på toilettet om morgenen og tisser af, inden man vejer sig.

    Mvh. Mads

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes