GÆSTEBLOGGER - DERFOR HOLDER DU IKKE DIT VÆGTTAB • Fitnessinfo.dk

GÆSTEBLOGGER – DERFOR HOLDER DU IKKE DIT VÆGTTAB

Hvorfor er det så svært at holde sit vægttab, og hvorfor kan du ikke tabe dig de kilo, du har sat dig som mål?

Indlægget er skrevet af Jan Joensen som er Mental Coach hos www.coachingbyjj.dk:Jan Joensen

Lad os starte med hvorfor du ikke kan tabe de kilo, som du har sat som mål.

Egentligt er det meget simpelt: Du spiser mere end det, du forbrænder. Derfor taber du dig ikke. I starten vil du opleve, at du har masser af motivation, og følger den plan, du har lagt. Du dyrker motion 3-4 gange om ugen, spiser varieret og sundt.

Og du kan se på vægten, at kiloene ryger af.

Hvorfor bliver jeg så ikke ved med at tabe mig, og hvorfor mister jeg motivationen?

Jo større du er, jo højere er dit hvilestofskift. Hvilestofskiftet er den energi, vi bruger for at holde gang i kroppen. Det er også grunden til, at dit vægttab går i stå på et tidspunkt.

Jo mere du taber dig, desto mindre bliver dit hvilestofskift. Og det er her, de fleste falder i. De træner det samme, som de gjorde før, spiser det samme, men vægten er helt gået i stå. Motivationen falder, den indre dialog begynder at fortælle, at det her lykkes ikke.

Du gav det en chance, du arbejdede hårdt, men du er bare en af dem, der ikke kan tabe sig. Så nu kan det være lige meget. Kan du genkende mønsteret?

Nu ved jeg, at forbrændingen falder, når jeg taber mig. Så hvad skal jeg gøre?

Du skal kigge på din kost. Er der noget i kosten, du kan lave om, og som du kan holde ud at leve med? For det er det næste punkt. Er du på en kostplan, som du synes ikke, er til at holde ud, så er det kun et spørgsmål om tid før, du dropper den, og vender tilbage til de gamle vaner.

Så find en sund kost som du kan lide, og som kan give dig et vægttab.

Hvis kosten ikke får sat skub i dit vægttab, så er du nød til at kigge på motionen. Kan du øge din træning til 4-5 gange om ugen? Kan du forlænge din træning med 10 min pr. gang? Måske finde en anden motionsform der kan få din puls helt op og ringe.

Det er vigtigt, at du finder den motionsform, som du synes er sjov. For ellers gider du ikke gøre det i længden. Find en at træne sammen med. Det gør det både sjovere, og det er med til, at du kan presse dig selv endnu mere.

Så vær opmærksom på kost og motion, og husk at skrue op og ned på de 2 parametre.

Hvorfor kan jeg så ikke holde mit vægttab?

Jo længere ned du kommer i vægt, jo mere selvsikker bliver du. Du begynder at sige til dig selv, at nu ved jeg, at jeg kan tabe mig. Nu har jeg styr på det. Derfor kan jeg godt tillade mig at droppe træningen et par gange.

Og hvad sker der ved, at jeg spiser lidt pizza, drikker lidt cola, og nyder noget slik? Jeg kan jo tåle det. Jeg har jo tabt mig så meget. Den ene tanke fører hurtigt til den næste. Pludselig er dine tanker gået i selvsving, og du har mistet dit fokus.

Så kig på dig selv. Du ved med sikkerhed, hvad der sker, hvis du går den vej. Så hold fokus på din livsstil. Dét, du fokuserer på, får du mere af. Selvfølgelig må du godt nyde lidt slik engang i mellem.

Bare husk at sige til dig selv at det kun er i dag og kun i en mindre mængde.

På et tidspunkt skal du også væk fra, at det handler om at tabe sig et vist antal kilo. Du skal begynde at holde øje med din fedtprocent i stedet. Styrketræner du – som jeg varmt vil anbefale dig at gøre – ja, så vil du øge din muskelmasse.

Grunden til at du skal bruge fedt procenten, er fordi at selvom om vægten står stille, er det ikke lige med at du ikke taber dig. Du er sikkert bare nået til den fase, hvor du er ved at opbygge muskelmasse samtidig med, at du taber fedt.

Derfor brug fedtprocenten til at finde ud af hvor du ligger. Sikr dig at du har opbakning med hjemmefra. Uden den vil det nærmest være umuligt for dig fastholde dig mål.

At finde den livsstil som lige passer dig kan være ret svært. Ligesom det også er svært at fastholde motivationen. Ved du ikke en masse om motion, træningsprogrammer og kost, så er det en rigtig god investering at få hjælp af en, der har forstand på det.

Det er trods alt dit liv, vi taler om.

Held og lykke med dit nye liv og husk nu at have fokus på dit mål.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
GÆSTEBLOGGER - DERFOR HOLDER DU IKKE DIT VÆGTTAB, 10.0 out of 10 based on 1 rating
No comments yet.

Skriv et svar

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes